Friday, June 8, 2012

... .... ..... Jumaat minggu lalu dengan penuh kontrovesi aku dan suami serta 5 anak balik bota. Fahmi ikut serta. Perjalanan dari serdang ke ceras 1j1m 45 minit...Jem giler 11.45 dari cheras sampai ke Bota hampir jam 4 pg.Jem ... singgah di rnr tapah tuk solat... rehat dan alas perut. Sesampai di kampung aku lihat apak lain sekali. Tiada sapaan yang keluar dari mulutnya .... matanya juga tidak memandang.... Berlainan sekali apak.... Sebelum aku melelapkan mata menunggu mentari subuh itu mak berbisik "Wan nyah kamu dah tiada...., Jangan bising2.... apak kamu tak tau..." Selesai solat subuh itu aku bisikkan cerita wan nyah pada abang. Aku minta dia carikan cerita wannyah dari orang-orang di luar sana agar apak tak dengar berita sedih itu.... Jam 10.00 pagi aku dan abang ke rumah abang mat n kak no bagi ziarah wan nyah kali terakhir. Sesungguhnya hatiku amat terharu atas nasib wan nyah.... Nasib seorang ibu beranak 10. Memang itu yang kita sering dengar seorang ibu boleh menjaga 10 org anak tapi 10 org anak ..... Aku berdoa kehadrat allah agar ...... Dan hari itu aku menghantar wan nyah ke tanah perkuburan demi mengiringi perjalanan terakhir seorang ibu.... bersama-sama iringan doa semoga allah mencucuri rahmat keatas beliau...

2 comments:

  1. al-fatihah.

    salam, lama tak bersua. apa khabar? muga sihat hendaknya. di mana sekarang?

    ReplyDelete
  2. waalaikum salam...
    Dr...pe kaba
    Tak sangka dapat bersua di maya...
    Dr...kagum saya dgn dr...sentiasa berkembang dan bergerak.
    Saya statik jer kat Serdang.
    Selalu ingat kat dr...
    Dan selalu juga layari blog dr tuk ubat rindu n suka tengok perkembangan dr n anak2
    Moga sentiasa diberkati Allah...
    Salam ramadhan yang kian menjelang dr saya.

    ReplyDelete