Friday, May 27, 2011

patutla...

Patutlah aku asyik teringatkan apak...
rupa2nya beliau sakit...memang agak tenat juga.
Dari hari minggu aku dah bising suruh abang call kg.
Hanya malam rabu lalu baru dia call tapi peliknya andakje yang jawab telifon.
Rupa2nya malam tu dah tiga malam apak terlantar di hospital cangkat melintang.
Mak terpaksa temankan apak yang memang tak mahu berjauhan dengan isteri tercinta.
Balik dari sekolah aku call baru mak cakap apak baru balik dari sepital.
Tak nak susahkan anak2 yang jauh merantau lantas hal tu tak disebarkan...
Namun malam tu dua kali tel berdering ...
Ceritanya apak sakit kuat.
Abang nak tunggu lepas sekolah.
Aku memang teragak bila ingatkan muka gb kalo nak minta cuti...
namun... apak sakit kuat...aku mesti balik....
Jam 12.00 malam senin aku tekadkan hati....
Esok hari guru...pasti kawan2 sepersembahan mengutuk aku sebab tak datang...
namun itu soal kecil...
Yang penting saat apak sakit anak2 serta cucu2nya perlu ada di sampingnya.
lagi pun hari guru diaorang tak perlu relief aku..
anak2 aku mamat yg. pendidikan khas serta adiknya jeena turut mempertikaikan tindakan aku nak balik kg...
Lepas bagi hadiah hari guru la baru balik, mak... ketika aku kejutkan mereka untuk masuk ke kereta.
di r n r baru msg gb
Dan kul 4.00 pg baru smpai rumah...
Memang aku kesian tengok apak... lebih2 lagi mak yang sentiasa terpaksa melayan kerenah apak yang sakit....

No comments:

Post a Comment