Wednesday, September 9, 2009

Mamat Anak patung


Ingat tak, Mamat anakku yg. autistik tu. Yang mengalami masalah pertuturan n komunikasi. Pakar terapi mengatakan dia hanya mengajuk. Seperti yg dinasihati pakar, Aku selalu mengajarnya bersoal-jawab.

Aku: Mamat anak sapa?

Mamat: tak tau.

Aku: Anak ayah

Bila aku tanya dia akan jawab anak ayah.


Bila dia dah fasih aku akan tukar jawapan lain

Aku: Mamat anak sapa?

Mamat: Anak ayah.

Aku : Anak Roslan b kamaruddin. Jadi bila aku tanya dia akan jawab :Anak Roslan Kamaruddin.


Bila dia dah mahir dengan jawapan yang demikian aku tukar lagi.

Aku: Mamat anak sape?

Mamat: Anak Roslan Kamaruddin.

Aku: Anak Nur Liza Muhamed.

Bila dia dah mahir dia akan menjawab anak Roslan Kamaruddin dan kadang2 anak Nur Liza Mohamed.


Satu hari Mamat bermain dgn anak patung. Seperti biasa aku bertanya,

aku: Mamat anak sape?

Mamat: (Sambil merenungku nakal) Anak ....patung...hahaha dia ketawa.

Aku memang langsung tak menjangkakan jawapannya....Tuhan Maha Kaya. Dari seorang budak yang tidak tahu berkata-kata menjadi pengajuk yang setia kini sudah pandai bermain kata-kata...


6 comments:

  1. K nur anak yang cacat tu rupanya ada kelebihannya yang tersendiri. Moga dengan berkat kesabaran k nur mendidiknya, mamat bukan hanya boleh mengajuk cakap tapi membina ayat yg mudah...

    nyata k nur seorang ibu yang sabar...

    ReplyDelete
  2. sebagai insan yang sempurna, kita patut menghargainya.
    bagi kak nur, saya berharap kak boleh tabahkan hati. apa yang kita milik adalah takdir tuhan, kita harus bersyukur ...

    ReplyDelete
  3. cerdik anak akak...heheheh

    saya pun tak terfikir jawapan tu. saya doakan akak dan anak akan bahagia.

    maka hari ini
    kaulah ibu yang paling bertuah
    mengasuh dengan tabah
    mengharung ombak derita
    tapi
    senyummu tetap terpahat
    di mata dunia...

    ReplyDelete
  4. rancanglah biarpun tuhan yang menentukan segalanya.

    laksanakanlah walaupun tuhan yang menentukan segalanya.

    p/s: ooi dah balas komen dalam blog..

    ReplyDelete
  5. Kasih sayang daripada ibu dan ayah tidak terhingga nilai dan batasannya.

    Kasih sayang daripada ibu dan ayah menemani anak-anak mengharungi segala cabaran dalam kehidupan mereka.

    Bertuah sungguh Mamat mendapat ibu dan ayah yang menyayanginya.

    ReplyDelete
  6. Setiap ibu bapa memang sayangkan anak-anak sendiri. Tapi beberapa orang anak akan menunaikan tanggungjawab mereka? Sayang ibu bapa mereka seperti ibu bapa menyayangi mereka...

    ReplyDelete