Friday, April 17, 2009

Cabaran Hari ini

PENGERTIAN TEKNOLOGI: Perkakasan, Perisian dan Sistem Telekomunikasi yang digunakan di dalam pengurusan dan pemprosesan maklumat.
PENGERTIAN KOMUNIKASI: "satu proses perpindahan maklumat, perasaan, idea dan fikiran seseorang individu kepada individu/sekumpulan individu yang lain".
PENGERTIAN MAKLUMAT:
PENGERTIAN TMK: ICT merupakan
teknologi yang diperlukan untuk pemprosesan data. penggunaan komputer dan perisian untuk mengubah, menyimpan, melindungi, memproses, memindah, melihat, dan mendapatkan maklumat tanpa mengira tempat dan waktu.
PENGERTIAN TMK DLM PDDKN: Information Technology (IT) atau Teknologi Maklumat merupaka n salah satu alat untuk mengurus maklumat seperti merekod, memproses, menyimpan, mencapai dan juga untuk berkomunikasi.


PERANAN 1
mengubah prinsip pendidikan - melalui penggunaan teknologi itu dalam pembelajaran dan pengajaran.- Internet hanya akan bertindak sebagai sumber dan alat bantu dalam P&P
pelajar dapat berkomunikasi secara elektronik dan mengakses/mencapai maklumat di mana saja.
Komputer dan internet tidak mengubah peranan guru. Malah sebaliknya ,guru akan sentiasa berusaha untuk meningkatkan pengetahuan dan kemahiran mereka, khususnya dalam bidang IT
‘sekolah bestari’- kemudahan infrastruktur yang berkaitan dengan bidang IT turut disediakan dan tenaga guru yang mahir dalam penggunaan alat yang berhubung IT juga disediakan.
Rangkaian Sekolah (School Net)- rangkaian yang mampu mengabungkan pelbagai media pendidikan seperti audio, video, satelit dan Internet dengan menggunakan komputer serta menjadikan bilik darjah atau makmal komputer sebagai pusat pembelajaran pelbagai media yang menarik dan berkesan dalam pembelajaran.
IT dalam institusi pendidikan tinggi - penubuhan kampus siber.
berperanan dalam meningkatkan kualiti dan kecekapan operasi pentadbiran serta membolehkan pihak pengurusan membuat keputusan lebih pantas dan tepat.


PERANAN 2
membantu pengurusan dalam sistem pendidikan Negara.
dalam pelaksanaan proses pengajaran pembelajaran di dalam dan luar bilik darjah yang secara langsung melibatkan para pendidik, pelajar dan ibubapa serta ahli masyarakat yang prihatin.
semangat belajar secara kumpulan (cooperative learning), para pelajar juga semakin mesra dengan alat teknologi ini dan sentiasa berusaha untuk meneroka 'alam yang baru ditemui' (virtual reality).
menemui maklumat baru dan bahan-bahan yang amat menarik perhatian.
pembelajaran dalam suasana baru seperti menggunakan internet di sekolah telah membawa banyak perubahan kepada pelajar. Pelajar didapati lebih mahir membuat kajian dan lebih berfikiran secara kritikal.
· Penggunaan komputer dan internet dapat mengurangkan beban tugas guru dan murid di samping setiap kerja dapat dilakukan dengan kemas, teratur dan sistematik.
· Internet amat bermanfaat kepada guru dan murid serta ibubapa
· Seorang guru atau pensyarah boleh menerima dan memeriksa hasil tugasan pelajarnya melalui kemudahan e-mail.

No comments:

Post a Comment